強制的な首振りを伴う視聴

観光の際には,行ったことない場所や行きなれていない場所に訪れることも多く,道に迷って目的地に到着できない,観光地を巡るのにどれくらいの時間がかかるのか把握できずスケジューリングが難しいなどの問題が生じる.観光へ行く前に目的地の景観への既視感を与えられれば,道やランドマークを覚えられるのではないか,観光に必要な時間の推測が可能となるのではないかと考えた.本研究では,既視感を与える方法として VR (Virtual Reality) に着目し, VR ヘッドセットで観光地の動画を視聴させた際の景観への既視感に与える影響について調査する.視聴の際にマルチモーダルな感覚の提示を行うことで臨場感が増し,既視感を強く与えられるのではないかと考え,動画の視聴の際に頭部を回転させる手法を提案する.これまでに,商店街と動物園のそれぞれでの歩行動画を視聴させ,視聴後に実際に現地を歩行させた際の影響について調査した.その結果,頭部を回転しながら動画を視聴させた際には現地へと行っているように感じさせることができたが,実際に歩行させた際に来たことがあるように感じるかどうかについての結果は, PC ディスプレイで視聴した際と同じような結果となった.

In virtual reality (VR) tourism, when watching a video of a tourist location, the feeling of presence improves the experience. Further, it is desirable to be able to give a feeling of having been there before to the users visiting the site afterward. In this study, we aimed to reveal the factors that provide these feelings. We hypothesized that one of the factors is the perception of self-motion. Therefore, we proposed a method wherein the users were induced to turn their heads to the left and right when watching the video of a tourist site via a VR head-mounted display. We conducted two experiments and found that the proposed method conveyed the greatest sense of presence. On the other hand, there was no significant difference in giving the feeling of having been there between the proposed method and watching the video of the site on a PC.

Naoya Isoyama, Tsutomu Terada, and Masahiko Tsukamoto: Method to Grasp a Feeling of Being There by Turning a Head Forcibly while Watching a Tourism Video using a VR Headset, Electronics, Vol. 9, Issue 9 (Sep. 2020).

磯山直也, 寺田 努, 塚本昌彦: 頭部回転動作を伴う動画視聴が景観への既視感に与える影響の調査, 情報処理学会マルチメディア, 分散, 協調とモバイルシンポジウム (DICOMO 2019) 論文集, pp. 608–616 (July 2019).