三人称視点での筋肉質アバタの影響

拡張現実感(AR)におけるエンボディメントは,運動や教育など様々な分野で応用が可能である.しかし,ARにおけるフルボディエンボディメントは,身体動作のトラッキング精度が低いなどの技術的な問題から,実現はまだ困難である.そのため,ARにおけるアバタがユーザのパフォーマンスに与える影響に関する研究は限られている.本研究では,AR環境でユーザの動きに追従するアバタの提示システムを実装し,ユーザーの身体パフォーマンスに与える影響について調査した,本システムでは,ユーザが三人称視点で実際の身体ではなくアバタを見ることができる.これまでの調査の結果,筋肉質なアバタが,アバタ操作中および操作後のユーザの身体パフォーマンスを向上させることがわかった.

Embodiment in augmented reality (AR) is applicable to various fields such as exercise and education. However, full-body embodiment in AR is still challenging to implement due to technical problems such as low body tracking accuracy. Therefore, the study on the impact of an avatar in AR on user performance is limited. We implemented an AR embodiment system and investigated its impact on user physical performance. The system allows users to see their avatar instead of their real body from a third-person perspective. The results show that a muscular avatar improves user physical performance during and after controlling the avatar.

Riku Otono, Naoya Isoyama, Hideaki Uchiyama, and Kiyoshi Kiyokawa: Avatar Embodiment in Augmented Reality: Examining the Proteus Effect on Physical Performance, IEEE VR 2022, pp. 730–731 (Mar. 2022).