視覚的ARを表示するウェアラブルデバイスが発売されるようになってきており,我々は日常的にAR表示を見ることができるようになりつつある.日常環境下でAR表示を見ることができるようになることで,これまで看板の設置が難しかった場所に表示を行えるようになる,ユーザや時間帯に応じて表示内容を変えられる,動画を表示できる,などの恩恵が受けられる.しかし,日常環境下でのAR表示がユーザに与える影響についてはこれまでに十分な調査は行われていない.そこで,本研究では,我々はAR表示によってユーザがどのように影響を受けるのかについて調査する.これまでにユーザの歩行への影響について調査した.ARオブジェクトを表示した際の歩行経路への影響と,ARによって床のテクスチャを変更した際の歩行への影響について2種類の実験を行った.実験の結果,AR表示デバイスの視野角の狭さや解像度の低さから十分な調査は行ったが,そのようなデバイスでのAR表示でもユーザの歩行に影響を与えることがわかった.
Wearable devices that display visual augmented reality (AR) are now on the market, and we are becoming able to see AR displays on a daily basis. By being able to use AR displays in everyday environments, we can benefit from the ability to display AR objects in places where it has been difficult to place signs, to change the content of the display according to the user or time of day, and to display video. However, there has not been sufficient research on AR displays' effect on users in everyday environments. In this study, we investigate how users are affected by AR displays. We conducted two types of experiments---one on the effects of displaying AR objects on the user's walking path, and the other on the effects of changing the floor texture by AR on the user's walking behavior. As a result of the experiments, we found that the AR objects/textures affected the user's walking behavior.